Self-care

Ritueel ideeën voor in de ochtend en avond

Het hebben van een ochtend- en/of avondritueel kan veel positieve effecten hebben. Zo merk ik zelf dat ik meer overzicht heb en dat ik beter bij mijzelf blijf gedurende de dag.

Ik begon aandacht te besteden aan ochtend- en avondrituelen toen ik in mijn burn-out zat. In die tijd had ik een dagschema. Daarin stonden simpele dingen, zoals douchen, tanden poetsen, rusttijd en huishoudelijke klusjes. Dit heeft mij erg geholpen om het overzicht te bewaren. Want ik had zoveel gedachten en spanning in mijn lijf, dat ik soms gewoon niet wist wat ik moest doen.

Naast deze simpele dingen had ik op een gegeven moment een ochtend- en avondritueel in mijn dagschema gezet. Ik las erover in het boek ‘Jong Burn-out’ van Nienke Thurlings en wou kijken wat het deed. Het maakte uiteindelijk een wereld van verschil. Ik was veel rustiger en voelde mij minder gestrest. Alles leek gewoon wat makkelijker te gaan.

Tegenwoordig heb ik het dagschema niet echt meer nodig. Ik kan nu meer op gevoel doen. Omdat ik niet meer dagelijks naar het dagschema kijk, zijn de rituelen helaas ook een beetje verwaarloost. Het is namelijk heel makkelijk om over te slaan. Dat is jammer want het hielp zo goed. Daarom besloot ik wat makkelijke ideeën voor rituelen op te schrijven en in het zicht te leggen. Een beetje als geheugensteuntje, maar ook ter motivatie. Wil je weten wat ze zijn? Lees dan verder.

Regels voor rituelen

Als het op rituelen aankomt heb ik een paar regels of richtlijnen waar ze aan moeten voldoen:

  • Doe de rituelen meteen in de ochtend en voordat je gaat slapen. Dan zijn ze het meest effectief. Je kan wel nog even douchen of tanden poetsen, maar probeer er in de ochtend niet teveel voor en in de avond niet teveel na te proppen.
  • Zorg voor zo min mogelijk schermen en blauw licht. Als je muziek wilt luisteren of een begeleide meditatie wilt doen, zorg dan dat je tijdens je ritueel niet naar het scherm kijkt.
  • Let op je behoeften en pas je ritueel daarop aan. Je kan jezelf forceren om yoga te doen, maar als dat je niet ontspant, kun je beter iets anders kiezen. Houd ook rekening met de tijd. Doe het zo lang of kort als je wilt. 2 minuten is nog altijd beter dan niets.

Mediteren

Mediteren kan op veel verschillende manieren. Oorspronkelijk is het de bedoeling dat je je hoofd leeg maakt van alle gedachten. Dit is ook wat ik het meeste doe. Het kan wat oefening vergen om aan ‘niks’ te denken. Het helpt om je gedachten te observeren en er niet in mee te gaan. Zodra er een gedachte in mij opkomt zet ik hem ‘uit’. Alsof ik van zender verander. Wat ik ook wel eens doe is mediteren op mijn ademhaling of een woord gebruiken. Mij daar volledig op concentreren en geen andere gedachten toelaten.

Yoga en stretchen

Simpele yoga en stretchoefeningen zijn ook goede rituelen. Maar alleen als je ze zonder al te veel moeite doet. Het gaat bij een ritueel om ontspanning, niet om prestatie. Een aantal simpele yoga-houdingen die je kan doen zijn bijvoorbeeld de zonnegroet, de berghouding, de kathouding, de krijgershouding en de kindhouding.

Hypnose-sessie

Een aantal jaar geleden ontdekte ik de app ‘Relax & Sleep Well’ van Glenn Harrold. Glenn is een van de meest succesvolle hypnotherapeuten. Hij heeft meer dan 20 jaar ervaring en zijn app is een van de beste zelfhulp-apps die er is. Ik begrijp waarom, want het helpt erg goed. In zijn sessies combineert hij hypnotherapie met mindfulness en meditatie technieken. Aan de hand van zijn stem en muziek begeleidt hij je naar een diepe, ontspannen staat. Ik vind het vooral fijn om te gebruiken voordat ik ga slapen. De app is gratis te downloaden en bevat 4 gratis sessies van ongeveer 30 minuten die je eindeloos kunt beluisteren. Mocht het bevallen dan kan je ook nog andere sessies kopen.  

Schrijven

Vroeger schreef ik bijna dagelijks in een dagboek. Tegenwoordig houd ik een bullet-journal bij en schrijf ik soms apart in een ander schriftje. Schrijven heeft mij altijd geholpen om mijn gedachten van me af te zetten en mijn hoofd tot rust te brengen. Het kan zeer heilzaam werken. Je kan zelf kiezen waar je over schrijft en hoeveel je schrijft. Je kan schrijven over de dingen waar je dankbaar voor bent, je gedachten en gevoelens, je dromen, je herinneringen. Alles wat er maar in je opkomt en wat eruit moet. Je hoeft het aan niemand te laten zien en het hoeft niet perfect te zijn. Het gaat erom dat je weer rust krijgt in je hoofd.

Affirmaties

Met affirmaties bekrachtigen we onszelf en hoe we tegen de dingen aankijken. Een fijne affirmatie is er eentje met een positieve gedachte, in de tegenwoordige tijd en die bij jou en je situatie past. Als je je rot voelt heeft het namelijk geen zin om keer op keer te herhalen hoe goed je je voelt. Een paar voorbeelden van affirmaties zijn:

  • Ik ben thuis, waar ik ook ben
  • Ik accepteer mezelf zoals ik ben
  • Ik laat plezier en goedheid toe in mijn leven
  • Ik stel mezelf open voor eenvoudige, genezende pleziertjes
  • Ik vertrouw erop dat het leven mij zal steunen bij elke verandering
  • Ik kies voor leven, liefde en goedheid
  • Ik luister naar mijn innerlijke waarheid
  • Ik sta open voor de genezende, spirituele kracht in mijn leven

Kaart trekken

Er zijn verschillende soorten orakelkaarten. Bekende zijn tarot en I Tjing. Er zijn ook orakelkaarten van dieren, goden en godinnen, elven en nog veel meer. Mocht je in het bezit zijn van een kaarten set, dan kun je als ritueel een kaart trekken die betrekken heeft op jou en je huidige situatie.

Muziek luisteren en visualiseren

Luisteren naar prettige muziek is ook een goed ritueel. Zorg er wel voor dat je naar muziek luistert die zorgt voor een rustige, ontspannen sfeer. Je kan dit ook goed combineren met visualisatie. Als je iets graag wilt bereiken of je fijn wilt voelen, zet dan is een muziekje op en stel je voor dat het al zo is.

Aardingsoefeningen

Aardingsoefeningen kunnen ook heel goed helpen om je dag fijn te beginnen en af te sluiten. Er zijn verschillende manieren om te aarden. Je kan op blote voeten lopen of staan (het liefst buiten op natuurlijke materialen), mediteren of yoga-oefeningen doen om te aarden. Er is zelfs speciale ‘aardingmuziek’.

Maak je ritueel extra fijn

Om je ritueel extra fijn te maken kun je gebruik maken van bijvoorbeeld kaarsen, wierook of essentiële oliën. Een kopje thee tijdens je ritueel kan ook prettig zijn. Net als een bepaalde plek in je huis of tuin waar je je ritueel uitvoert. Het gaat erom dat je een fijn, ontspannen momentje hebt met jezelf waarin je niet wordt afgeleid.

Ik hoop dat ik je wat ideeën heb kunnen geven voor een prettig ritueel en een fijn momentje met jezelf. Het heeft mij in ieder geval al wel gemotiveerd door het zo uit te schrijven.

Ik wens je een hele fijne dag.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geen Reacties

    Laat een bericht achter...